Teori estetik yang eksplisit tidak diketahui dalam bidang sastra Indonesia tradisional. Tetapi ada konsepsi estetik yang secara implisit terkandung dalam sastra melayu klasik dan dalam puisi jawa kuno. Teori ini digali oleh peniliti karya-karya sastra bersangkutan dan yang kemudian dipaparkan dalam studi yang sangat menarik. Yang satu menyangkut sastra melayu klasik.
V.I. Braginsky membedakan tiga aspek pada konsep keindahan Melayu: aspek ontologisnya, yaitu keindahan puisi sebagai pembayangan kekayaan Tuhan Yang Maha Pencipta, dikesankan pada keindahan dunia segala, khususnya dalam karya seni dan sastra. Kemudian aspek imanen dari yang indah, yang terungkapkan dalam kata-kata seperti ajaib, gharib, tamasya, dan lain-lain, dan selalu terwujud dalam keanekaragaman, kebahagiaan yang harmonis dan teratur, baik alam maupun dalam ciptaan manusia, aspek ini antara lain dalam karya sastra terwujud dalam evokasi taman yang indah-indah, keterlibatan segala panca indera dianggap ciri khas yang sempurna.
Aspek ketiga konsep indah melayu berkaitan dengan efeknya: aspek psikologis atau pun pragmatik: efek pada pembaca yang menjadi heran, berahi, luka, lupa, yang kehilangan kepribadiaannya kareana mabuk, dimabuk warna, keanekaragaman dan lain-lain, yang juga terungkap dalam penglipur lara. Jelaslah dari tulisan Braginsky pandangan estetik yang terkandung dalam sastra melayu klasik dekat dengan teori estetika arab yang ditentukan oleh ketergantungan seniman pada teladan yang agung, yaitu semesta sebagai ciptaan Tuhan. Estetika tidak jauh pula dari pandangan orang dalam abad pertengahan di dunia barat.
Hal-hal tersebut dapat kita temui di dalam teks berikut ini yang merupakan karya dari sunan Kalijaga dengan judul Kidung Rumeksa Ing Wengi.
Ana kidung rumeksa ing wengi
Teguh ayu luputa ing lelara
Luputa bilahi kabeh
Jim setan datan purun
Paneluhan tan ana wani
Miwah panggawi ala
Gunaning wong luput
Geni atemahan tirta
Maling aduh tan ana ngarah mring mami
Guna duduk pan sirna
Sakabehing lara pan samnya bali
Sakeh ngama pan sami miruda
Welas asih pandulune
Saking braja luput
Kadi kapuk tibaning wesi
Sakehing wisa tawa
Sato galak lulut
Kayu aing lemah sangar
Songing landhak guwaning wong lemah miring
Myang pokiponing merak
Pagupakaning warak sakalir
Nadyang arca myang segara asat
Temahan rahayu kabeh
Apan sarira ayu
Ingindaren kang widadari
Rineksa malaikat
Sakathahing rosul
Pan dadi sarira tunggal
Ati Adam uteku Baginda Esis
Pangucapku ya Musa.
Napasku Nabi Musa linuwih
Nabi Yakub pamyarsaningwang
Yusup ing rupaku mangke
Nabi Dawud swaraku
Jeng Suleman kasekten mami
Nabi Ibrahim nyawaku
Edris ing rambutku
Bagendha Li kulitingwang
Getih daging Abu Bakar singgih
Balung Bagenda Usman
Sungsumingsun patimah linuwih
Siti Aminah bayuning angga
Ayub ing ususku mangke
Nabi Nuh ing jejantung
Nabi Yunus ing otot mami
Netraku ya Muhammad
Pamuluku rasul
Pinayungan Adam sarak
Sampun pepak sakathating para nabi
Dadya sarira tunggal
Wiji sawiji mulune dadi
Apan pencar saisining jagad
Kasamadan dening date
Kang maca kang angrungu
Kang anurat kang anyimpeni
Dadi ayuning badan
Kinarya sesembur
Yen winacakna ing toya
Kinarya dus rara gelis laki
Wong edan nuli waras
Lamun ana wong kadhendha kaki
Wong kabanda wong kabotan utang
Yogya wacenen den age
Nalika tengah dalu
Ping sawelas macanen singgih
Luwar saking kabanda
Kang kadhendha wurung
Aglis nuli sinauran mring hyang
Suksma kang utang puniku singgih
Kang agring nuli waras
Lamun arsa tulus nandur pari
Puwasaa sawengi sadina
Inderana galengane
Wacanen kidung iku
Sakeh ngama sami abali
Yen sira lunga perang
Wateken ing sekul
Antuka tigang pulukan
Musuhira rep sirep tan ana wani
Rahayu ing payudan.
Sing sapa reke bisa nglakoni
Amutiya lawan anawaa
Patang puluh dina wae
Lan tangi wektu subuh
Lan den sabar sukuring ati
Insya Allah tinekan
Sakarsanireku
Tumrap sanak rakyatira
Saking sawabing ngelmu pangiket mami
Duk aneng Kalijaga.
(Serat kidungan Warna-warni, Surakarta, Boedi Oetomo, 1919)
V.I. Braginsky membedakan tiga aspek pada konsep keindahan Melayu: aspek ontologisnya, yaitu keindahan puisi sebagai pembayangan kekayaan Tuhan Yang Maha Pencipta, dikesankan pada keindahan dunia segala, khususnya dalam karya seni dan sastra. Kemudian aspek imanen dari yang indah, yang terungkapkan dalam kata-kata seperti ajaib, gharib, tamasya, dan lain-lain, dan selalu terwujud dalam keanekaragaman, kebahagiaan yang harmonis dan teratur, baik alam maupun dalam ciptaan manusia, aspek ini antara lain dalam karya sastra terwujud dalam evokasi taman yang indah-indah, keterlibatan segala panca indera dianggap ciri khas yang sempurna.
Aspek ketiga konsep indah melayu berkaitan dengan efeknya: aspek psikologis atau pun pragmatik: efek pada pembaca yang menjadi heran, berahi, luka, lupa, yang kehilangan kepribadiaannya kareana mabuk, dimabuk warna, keanekaragaman dan lain-lain, yang juga terungkap dalam penglipur lara. Jelaslah dari tulisan Braginsky pandangan estetik yang terkandung dalam sastra melayu klasik dekat dengan teori estetika arab yang ditentukan oleh ketergantungan seniman pada teladan yang agung, yaitu semesta sebagai ciptaan Tuhan. Estetika tidak jauh pula dari pandangan orang dalam abad pertengahan di dunia barat.
Hal-hal tersebut dapat kita temui di dalam teks berikut ini yang merupakan karya dari sunan Kalijaga dengan judul Kidung Rumeksa Ing Wengi.
Ana kidung rumeksa ing wengi
Teguh ayu luputa ing lelara
Luputa bilahi kabeh
Jim setan datan purun
Paneluhan tan ana wani
Miwah panggawi ala
Gunaning wong luput
Geni atemahan tirta
Maling aduh tan ana ngarah mring mami
Guna duduk pan sirna
Sakabehing lara pan samnya bali
Sakeh ngama pan sami miruda
Welas asih pandulune
Saking braja luput
Kadi kapuk tibaning wesi
Sakehing wisa tawa
Sato galak lulut
Kayu aing lemah sangar
Songing landhak guwaning wong lemah miring
Myang pokiponing merak
Pagupakaning warak sakalir
Nadyang arca myang segara asat
Temahan rahayu kabeh
Apan sarira ayu
Ingindaren kang widadari
Rineksa malaikat
Sakathahing rosul
Pan dadi sarira tunggal
Ati Adam uteku Baginda Esis
Pangucapku ya Musa.
Napasku Nabi Musa linuwih
Nabi Yakub pamyarsaningwang
Yusup ing rupaku mangke
Nabi Dawud swaraku
Jeng Suleman kasekten mami
Nabi Ibrahim nyawaku
Edris ing rambutku
Bagendha Li kulitingwang
Getih daging Abu Bakar singgih
Balung Bagenda Usman
Sungsumingsun patimah linuwih
Siti Aminah bayuning angga
Ayub ing ususku mangke
Nabi Nuh ing jejantung
Nabi Yunus ing otot mami
Netraku ya Muhammad
Pamuluku rasul
Pinayungan Adam sarak
Sampun pepak sakathating para nabi
Dadya sarira tunggal
Wiji sawiji mulune dadi
Apan pencar saisining jagad
Kasamadan dening date
Kang maca kang angrungu
Kang anurat kang anyimpeni
Dadi ayuning badan
Kinarya sesembur
Yen winacakna ing toya
Kinarya dus rara gelis laki
Wong edan nuli waras
Lamun ana wong kadhendha kaki
Wong kabanda wong kabotan utang
Yogya wacenen den age
Nalika tengah dalu
Ping sawelas macanen singgih
Luwar saking kabanda
Kang kadhendha wurung
Aglis nuli sinauran mring hyang
Suksma kang utang puniku singgih
Kang agring nuli waras
Lamun arsa tulus nandur pari
Puwasaa sawengi sadina
Inderana galengane
Wacanen kidung iku
Sakeh ngama sami abali
Yen sira lunga perang
Wateken ing sekul
Antuka tigang pulukan
Musuhira rep sirep tan ana wani
Rahayu ing payudan.
Sing sapa reke bisa nglakoni
Amutiya lawan anawaa
Patang puluh dina wae
Lan tangi wektu subuh
Lan den sabar sukuring ati
Insya Allah tinekan
Sakarsanireku
Tumrap sanak rakyatira
Saking sawabing ngelmu pangiket mami
Duk aneng Kalijaga.
(Serat kidungan Warna-warni, Surakarta, Boedi Oetomo, 1919)
Komentar